loading...
سایت وکالت, مشاوره حقوقی, مقالات حقوق
سلماز بازدید : 69 پنجشنبه 12 اسفند 1395 نظرات (0)

وکیل کسی است که از طرف شخص دیگری - اعم از حقوقی یا حقیقی - به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود.

تعریف وکالت :

وکالت عقدی است که بموجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را بر انجام امری نایب خود قرار می دهد. با انعقاد عقد وکالت، وکیل و موکل در برابر یکدیگر حق و تکلیف یافته، دارای روابط حقوقی، وظایف و مسئولیت های متقابلی می شوند. وکالت در لغت به معنای واگذار کردن یا تفویض کردن می‌باشد. وکالت در اصطلاح حقوقی: عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین عقد، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌نماید.

تفاوت وکیل پایه یک و وکیل پایه دو :

وکلای پایه 2 فقط حق شرکت در محاکم کیفری که به جرم‌های تعزیری مستوجب حبس کمتراز ۱۰ سال و شلاق و جزای نقدی و اقدامات تامینی منتج می‌شود را دارند و در محاکم حقوقی نیز چنانچه بازخواسته کمتر از ۵۰۰میلیون ریال باشد و یا خواسته غیر مالی مگر در دعاوی مربوط به اختلافات در اصل نکاح، اصل طلاق، اثبات و نفی نسب باشد، می‌توانند از حقوق موکل خود دفاع کنند اما وکیل پایه یک دادگستری حق شرکت در تمامی محاکم اعم از حقوقی و کیفری و.. را دارند. وکلایی که از کانون وکلای دادگستری پروانه اخذ می‌کنند بدواً به‌صورت ۲ سال کار آموزی دوره را طی می‌کنند و می‌توانند ذیر نظر وکیل سپرست نسبت به دفاع از حقوق موکل اقدام کنند و پس از طی 2 سال و همچنین تأیید صلاحیت علمی و گزینش‌های مربوطه موفق به اخذ پروانه وکالت پایه یک شوند.

 

منبع :  وکیل کیست و وظیفش چیست؟ - https://www.tehran-attorney.com/au

سلماز بازدید : 36 سه شنبه 26 بهمن 1395 نظرات (0)

 

یکی از درخواستهایی که بیشتر موکل ها دارند این است که کار وکالتشان را یک خانم وکیل انجام دهد. یعنی دنبال این می باشند که یک وکیل مجرب خانم وکالت آنها را بر عهده بگیرد.

اگر شما برای مسئله حقوقی خود نیاز به یک وکیل مجرب زن دارید می توانید با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس بگیرید. برای خیلی از موکلین پیش آمده از که به دنبال وکیل مجرب زن هستند و معمولا از بین لیست وکلا خیلی تمایل به انتخاب وکیل زن هستند. در بعضی موارد که طرف یک دعوی یک خانم باشد موکلها ترجیح می دهند که وکیل مجرب زن را انتخاب نمایند که بتوانند به قول معرف با طرفشان کنار بیاید. البته یکی دیگر از ادله هم می تواند این باشد که یک وکیل مجرب خانم خیلی بیشتر بر امور دقت می کند و حتی ریزه کاری های یک پرونده را مد نظر دارد و معمولا خانم ها بیشتر به جزئیات توجه دارد.

امیدواریم که مشکل حقوقی شما هم در سریعترین زمان ممکن رفع شود.

سلماز بازدید : 53 یکشنبه 24 بهمن 1395 نظرات (0)

درباره وكالت و چالش‌هاي پيش‌روي آن‌ اظهار داشت: تقریبا همزمان با تدوین قانون حمورابی به عنوان نخستین سند شناخته شده‌ که در آن یک فرمانروا به اعلان عمومی یک مجموعه کامل قوانین برای ملت خود اقدام می‌كند، قانونگرایی و پایبندی همه اعضای جامعه به قانون شکل گرفت. طرح وكیل خانواده با فراهم كردن امكان بهره‌مندی همه شهروندان از خدمات وكالت و مشاوره حقوقی می‌تواند به كاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی منجر شود و از این طریق یكی از مهمترین مشكلات دستگاه قضایی را تاحدود زیادی برطرف كند. اخیرا كانون وكلای دادگستری مركز در جهت بهره مندی شهروندان از خدمات رایگان مشاوره اقدام به درج فرم‌هایی در برخی روزنامه‌های كثیرالانتشار كرده است.  به گزارش ایسنا، طرح وكیل خانواده كه بعد از مطرح شدن آن از سوی رییس قوه قضاییه در هفته قوه قضاییه به شكل جدی‌تری مورد توجه قرار گرفت، پیش از آن و در حوالی اسفند 88 از سوی هیات مدیره كانون وكیل دادگستری مركز تصویب شده بود.

طوسی در پاسخ به این سوال می‌گوید:‌«حدود 200 تن از وكلا در اداره معاضدت كانون وكلای مركز واقع در خیابان سعدی شمالی روبروی بیمارستان امیراعلم حضور دارند. بیشتر افرادی كه به اداره معاضدت مراجعه می‌كنند به دلیل عجز در پرداخت هزینه حق الوكاله، خواهان برخورداری از خدمات وكالت هستند. بیشتر این افراد از طریق دادگاه‌ها به كانون وكلا معرفی می‌شوند و كانون آنها را به اداره معاضدت قضایی ارجاع می دهد اما در طرح وكیل خانواده صرفا مشاوره‌های حقوقی رایگان به افراد ارایه می‌شود و وكیل دخالتی در پرونده فرد به عنوان وكیل نمی‌كند مگر آنكه خود فرد خواهان دریافت خدمات وكالتی باشد و بخواهد حق الوكاله وكیل را بپردازد».

سلماز بازدید : 50 دوشنبه 18 بهمن 1395 نظرات (0)

اگر از استعدادهای فطری اشخاص برای وکالت بگذریم، باید بگوییم یک وکیل خوب وکیلی است که علاوه بر صراحت در گفتار، فصاحت و بلاغت در کلام نیز داشته باشد.برای اینکه وکیل بتواند در قاضی اقناع وجدانی ایجاد کند کافی است ساده، قانونی و دقیق به تحلیل عناصر دعوا بپردازد گاهی اوقات پیچیدگی های بیش از حد در گفتار قاضی را به تکلف وتردید می اندازد. وکیل خوب، وکیل عالم است؛ یکی دیگر از ویژگی های یک وکیل خوب است که توانایی و قدرت علمی کافی و وافی برای پذیرش پرونده و رساندن آنها به سرمنزل مقصود داشته باشد. وکیل خوب وکیلی است که تحصیلات تکمیلی و آکادمیک خود را به پایان رسانیده باشد و مدارج علمی آموزش عالی را طی نموده باشد.

از طرفی انجام تکلیف در این مشاغل مستلزم جهد وکوشش واجتهاد است که در هر پرونده ای بایدبه نوعی انجام شود ،‌بنابراین کسی که به این مهم عمل نماید بعید است دچار بی مسوولیتی ، روزمرگی وبی تفاوتی در مقابل قضایا گردد ، زیرا عالمانه عمل کردن واجتهاد نمودن علاوه براینکه مستلزم پویندگی وتلاش است ، خود موجب پویایی وپیشرفت عامل به آن می شود واز این رو کسی که این چنین عمل نماید اصولاًازکار خود لذت می برد و قطعاً در هر موضوعی به یافته های جدیدی هم دست می یابد که به نوعی می تواند در امور دیگر کمک کار اوباشد. بنابراین کسی که بابی تفاوتی وبی مسوولیتی عمل نماید شاید بتوان گفت که شرافت شغلی را رعایت نکرده است وعمل اواز حداقل ارزش برخوردار می باشد وممکن است دچار عقوبت اخروی نیز گردد . وشاید به همین دلایل است که پیشوایان دینی فرموده اند: دانشمندان حاکمان برمردمند وفضیلت دانشمند بردیگران مانند برتری پیامبر بر امت است. شجاعت خصیصه لازم برای وکیل دادگستری است . وکیل دادگستری، آنگاه که لازم بداند، برخلاف جهت آب شنا میکند: دفاع ازمخالفین حکومتها را برعهده میگیرد. از کسانی دفاع میکند که بخت ازایشان برگشته و مغضوب دولتها و دولتمردان واقع شده اند. بیجهت نیست که بسیاری از وکلای مدافع، آزادی و آبرو و مال وحتی جان خود را بر سر سودای تضمین حق دفاع مردم در جوامع مختلف گذاشته اند. پس یک وکیل خوب و موفق باید تلاش نماید کار ماهیتاً با ارزش وکالت وقضاوت را نه صرفاً به دید مادی وکسب در آمد وشغلی برای امرارمعاش بلکه به نیت احقاق حق واجرای عدالت و دفع ظلم وحل مشکلات انسانها دنبال کند و جنبه معنوی کار را از یاد نبرد که ارزش آن بسیار گرانبهاست واز فرصت به دست آمده و اختیار و توانی که جامعه در اختیار او نهاده است نهایت استفاده را جهت خدمت واقعی با تجهیز خود به علم واخلاق وکمال شغلی ببرد.

سلماز بازدید : 53 شنبه 09 بهمن 1395 نظرات (0)

مهریه در سند رسمی ازوداج ثبت می شود که از مزایای این عمل می توان این مورد را ذکر کرد که این سند، یک سند لازم الجرا است. از ویژگی های سند لازم الاجرا ، این است که می توان از طریق دفتر خانه تنظیم سند ازدواج و گرفتن اجراییه و مراجعه به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت آن را به اجرا بگذارد. حتما نیازی نیست که از طریق دادگاه اقدام شود. بنابراین ویژگی بارز اسناد لازم الاجرا از جمله سند ازدواج، این است که هم از طریق اداره ثبت و بدون مراجعه به دادگاه قابل وصول هستند و هم از طریق مراجعه به دادگاه حقوقی.

برای اقدام از طریق دادگاه حقوقی خانواده زن می تواند در صورت تمایل با مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری و دریافت مشاوره حقوقی خواسته خود را ( میزان مهریه ) در برگه های مخصوص دادخواست نوشته و مهریه خود را از طریق دادگاه محل سکونت همسر و محل سکونت خود ( در صورت زندگی در محلی غیر از محل سکونت زوج ) درخواست کند که بعد از طرح دعوا دادگاه زوج را به پرداخت مهریه ملزم می کند. مهریه ممکن است به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه باشد. در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد، زن هر زمان که تمایل داشته باشد می تواند مهریه خود را از زوج مطالبه کند و این مطالبه ربطی به دارا یا ندارا بودن زوج ندارد. اما در صورتی که مهریه عندالاستطاعه باشد، دریافت مهریه مشروط به دارا بود زوج است. یعنی اگر زوج توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد زن نمی تواند آن را از او مطالبه کند و هر زمان که مرد قادر به پرداخت باشد زن می تواند مهریه خود را از همسرش مطالبه کند.

منبع : موسسه حقوقی

سلماز بازدید : 29 چهارشنبه 06 بهمن 1395 نظرات (0)

ماده ۱۰۷۸ - هر چيزي را كه ماليت داشته و قابل تملك نيز باشد مي توان مهر قرار داد . 

ماده ۱۰۷۹ - مهر بايد بين طرفين تا حدي كه رفع جهالت آنها بشود معلوم باشد .

ماده ۱۰۸۰ - تعيين مقدار مهر منوط به تراضي طرفين است .

ماده ۱۰۸۱ - اگر در عقد نكاح شرط شود كه در صورت عدم تاديه مهر درمدت معين نكاح باطل خواهد بود نكاح و مهر صحيح ولي شرط باطل است .

ماده ۱۰۸۲ - به مجرد عقد ، زن مالك مهر مي شود و مي تواند هر نوع تصرفي كه بخواهد در آن بنمايد . 

تبصره ( الحاقي ۱۳۷۶/۴/۲۹ ) - چنانچه مهريه وجه رايج باشدمتناسب باتغييرشاخص
 ( شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي مناطق شهري ايران )  تعييني توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران كه به ضميمه بخشنامه ۱۵۸۴۶/۷۹/۱ مورخ ۲۹/۹/۱۳۷۹ معاون اول محترم رييس قوه قضاييه به مراجع قضايي ابلاغ گرديده است

ماده ۱۰۸۳ - براي تاديه تمام يا قسمتي از مهر مي توان مدت يا اقساطي قرار داد . 

ماده ۱۰۸۴ - هرگاه مهر عين معين باشد و معلوم گردد قبل از عقد معيوب بوده و يا بعد از عقدوقبل از تسليم معيوب و يا تلف شود شوهر ضامن عيب وتلف است .

ماده ۱۰۸۵ - زن مي تواند تا مهر به او تسليم نشده از ايفاي وظايفي كه در مقابل شوهر داردامتناع كند مشروط بر اينكه مهر او حال باشد و اين امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود . 

*راي وحدت رويه ۶۳۳ - ۱۴/۲/۱۳۷۸ : . . . گرچه طبق ماده ( ۱۰۸۵ ) ق . م . مادام كه مهريه زوجه تسليم نشده ، در صورت حال بودن مهر ، زن مي تواند از ايفاي وظايفي كه در مقابل شوهر دارد امتناع كند و اين امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود لكن مقررات اين ماده صرفا به رابطه حقوقي زوجه و عدم سقوط حق مطالبه نفقه زن مربوط است و ازنقطه نظر جزايي با لحاظ مدلول ماده ( ۶۴۲ ) ق . م . ا . ( تعزيرات و مجازاتهاي بازدارنده ) مصوب ۲/۳/۱۳۷۵مجلس شوراي اسلامي * كه به موجب آن حكم به مجازات شوهر به علت امتناع از تاديه نفقه زن به تمكين زن منوط شده است و با وصف امتناع زوجه از تمكين ولو به اعتذار استفاده از اختيار حاصله از مقررات ماده ( ۱۰۸۵ ) ق . م . حكم به مجازات شوهر نخواهد شد و در اين صورت حكم شعبه دوم دادگاه عمومي تهران مشعر بر برائت شوهر از اتهام ترك انفاق زن كه با اين نظر مطابقت دارد با اكثريت قريب به اتفاق آرا صحيح و قانوني تشخيص مي شود . . . .
*ماده ۶۴۲ ق . م . ا . - هركس با داشتن استطاعت مالي نفقه زن خود را در صورت تمكين ندهد يا از تاديه نفقه سايراشخاص واجب النفقه امتناع نمايد دادگاه او را از سه ماه و يك روز تا پنج ماه حبس محكوم مي نمايد .

 ماده ۱۰۸۶ - اگر زن قبل از اخذ مهر به اختيار خود به ايفاي وظايفي كه در مقابل شوهر داردقيام نمود ديگر نمي تواند ازحكم ماده قبل استفاده كند ، مع ذلك حقي كه براي مطالبه مهر داردساقط نخواهد شد .

 ماده ۱۰۸۷ - اگر در نكاح دائم مهر ذكر نشده يا عدم مهر شرط شده باشد نكاح صحيح است وطرفين مي توانند بعد از عقد مهر را به تراضي معين كنند و اگر قبل از تراضي بر مهر معين بين آنهانزديكي واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود . 

ماده ۱۰۸۸ - در مورد ماده قبل اگر يكي از زوجين قبل از تعيين مهر و قبل از نزديكي بميرد زن مستحق هيچگونه مهري نيست .

 ماده ۱۰۸۹ - ممكن است اختيار تعيين مهر به شوهر يا شخص ثالثي داده شود در اين صورت شوهر يا شخص ثالث مي تواند مهر را هر قدر بخواهد معين كند .

 ماده ۱۰۹۰ - اگر اختيار تعيين مهر به زن داده شود زن نمي تواند بيشتر از مهرالمثل معين نمايد .

ماده ۱۰۹۱ - براي تعيين مهرالمثل بايد حال زن از حيث شرافت خانوادگي و ساير صفات ووضعيت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنين معمول محل و غيره در نظر گرفته شود .

 ماده ۱۰۹۲ - هرگاه شوهر قبل از نزديكي زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهدبود و اگر شوهر بيش از نصف مهر را قبلا داده باشد حق دارد مازاد ازنصف را عينا يا مثلا يا قيمتااسترداد كند .

ماده ۱۰۹۳ - هرگاه وکیل برای مهریه در عقد ذكر نشده باشد و شوهر قبل از نزديكي و تعيين مهر زن خود راطلاق دهد زن مستحق مهرالمتعه است و اگر بعد از آن طلاق دهد زن مستحق مهرالمثل خواهد بود .

ماده ۱۰۹۴ - براي تعيين مهرالمتعه حال مرد از حيث غنا و فقر ملاحظه مي شود .

ماده ۱۰۹۵ - در نكاح منقطع عدم ذكر مهر در عقد موجب بطلان است .

ماده ۱۰۹۶ - در نكاح منقطع موت زن در اثناي مدت موجب سقوط مهر نمي شود و همچنين است اگر شوهر تا آخر مدت با او نزديكي نكند .

سلماز بازدید : 42 سه شنبه 05 بهمن 1395 نظرات (0)

طلاق خلع آن است که زن بواسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.

طلاق مبارات عبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در این صورتعوض نباید زائد بر میزان مهر باشد. طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است.

در صورت شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام مرد به دادن نفقه زن می‌تواند برای طلاق به دادگاه رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق نماید.

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند ، چنانچه عسر و حرج مذکور در دادگاه ثابت شود، دادگاه می تواند زوج را اجبار به طلاق کند .

منبع : موسسه حقوقی

سلماز بازدید : 36 دوشنبه 04 بهمن 1395 نظرات (0)

آیا برای گرفتن طلاق توافقی لازم است که وکیل اختیار کنیم؟

بسیاری از مراجعه کنندگان این پرسش را مطرح میکنند که ایا لازم است برای انجام طلاق توافقی به وکیل مراجعه کنند یا خیر. پاسخ این است که در پرونده های طلاق توافقی گرفتن وکیل امری الزامی نیست. در مواردی که زوجین با رضایت کامل و سنجیدن تمام جوانب و ملاحظات قصد جدایی دارند و همچنین وقت کافی برای انجام مراحل دادخواست و حضور در جلسه رسیدگی و مشاوره را دارند و از همه مهمتر اینکه از رودررو شدن با یکدیگر در محیط دادگاه و دفتر رسمی طلاق نگرانی یا هراسی ندارند می توانند خود به دادگاه مراجعه نمایند و مراحل رسیدگی و صدور گواهی عدم امکان سازش را طی نمایند. اما حضور و کمک وکیل در مواردی که طرفین وقت کافی جهت انجام امور دادگاه را نداشته و تمایلی به مواجهه با یکدیگر در دادگاه و دفتر طلاق را ندارند و نیز از چگونگی انجام مراحل طلاق توافقی آگاهی ندارند توصیه می شود از یک وکیل برای تشکیل پرونده و انجام امور لازم استفاده نمایند. وکیل در صورت تقاضای زوجین می تواند تشریفات ثبت طلاق در دفترخانه را نیز بدون حضور زوجین انجام دهد.  به علاوه فایده حضور وکیل در این موارد آرامش نسبی زوجین و نظارت کامل بر جریان امور قضایی است که سرگردانی طرفین در دادگاه که به علت عدم اگاهی در این گونه مسایل است را رفع می کند. لذا در هر حال توصیه می شود قبل از هر اقدام قضایی با یک وکیل مشورت نمایید.

سلماز بازدید : 65 چهارشنبه 29 دی 1395 نظرات (0)

در این مقاله میخوایم انواع وکیل پایه یک دادگستری را برای شما بگوییم که چند نوع در قانون وجود دارد و وظایف هر کدام چه می باشد؟

اولین نوع وکالت وکیل تسخیری می باشد.  وکیل تسخیری که از سوی دادگاه برای متهم انتخاب می‌شود از سوی متهم قابل تغییر نیست مگر در مواردی که وکیل تسخیری یا همسر یا فرزند او دارای نفع شخصی در قضیه باشند یا رابطه خویشاوندی بین وکیل با یکی از اصحاب پرونده وجود داشته باشد و مواردی از این دست که بی‌طرفی و امانت وکیل را دچار شائبه کند.

سلماز بازدید : 51 دوشنبه 27 دی 1395 نظرات (0)

رفتار فیزیکیِ ارتکاب یافته میتواند به شکل گفتار، کردار، نوشتار و حتّی اشارات مختلف دست و چشم و نظایر آنها و به « فحاشی و استعمال الفاظ رکیک » هر وسیلهاي، از جمله با ارسال ایمیل یا پیامک، ارتکاب یابد. بدین ترتیب، هرچند که نشان میدهد، تنها یکی از مصادیق « از قبیلِ » نمونۀ بارز توهین است لیکن، همانطور که مادة 608 هم با استفاده از واژة متعدد آن محسوب میشود. بدین ترتیب، اَعمالی مثل آب دهان به روي دیگران انداختن، هل دادنِ تحقیرآمیز دیگري، پرتاب گوجهفرنگی یا تخممرغ به سوي کسی (مثلاً یک سیاستمدار) استفراغ کردن عمدي برروي کسی، و یا برداشتن خشونتآمیز کلاه یا عمامه یا روسري از سر شخص محترمی و پرتاب کردن آن به زمین، با توجه به این که عرفاً باعث تخفیف و تحقیر شخص است، میتواند توهین کیفري محسوب شود. همینطور، برخی از اشارات انگشتان دست در فرهنگ ما یا کشورهاي دیگر اهانتآمیز تلقی میشوند. بدین ترتیب، آن دسته از نظری ههاي ادارة حقوقی قوه قضائیه که در آنها موضوع مخالفی اتخاذ شده است صحیح به نظر نمیرسد. البته ادارة مذکور در برخی از نظریات مشورتی دیگر خود ضرب و شتم را در مواردي موجب تحقق جرم توهین دانسته است.

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 76
  • بازدید سال : 384
  • بازدید کلی : 2,390